Posten en adverteren via social media geeft je als ondernemer de kans om met een klein budget toch een groot deel van je doelgroep te bereiken. Om die reden wordt social media marketing steeds populairder. De social media trends volgen elkaar echter in rap tempo op. Wat in 2019 nog een goede strategie was is in 2020 misschien niet meer up to date. Om ook in 2020 succesvol gebruik te kunnen maken van social media, zetten wij in dit artikel daarom drie belangrijke social media marketing tips voor je op een rij!
1.Ga samenwerken met influencers
Echte influencers, met een duidelijke doelgroep en een grote groep van onvervalste volgers, hebben een enorm bereik. Het is slim om als bedrijf gebruik te maken van dit bereik door een samenwerking met een relevante influencer aan te gaan. Deze kan namens jouw bedrijf content creëren en delen met zijn of haar doelgroep. Jouw potentiële klant laat zich hier gemakkelijk door beïnvloeden. Het is dan overigens wel belangrijk dat de doelgroep van deze influencer dezelfde is als die van jouw bedrijf. Ook moet de gecreëerde content authentiek zijn en goed passen bij de influencer. Indien dit niet het geval is verliest de boodschap namelijk haar geloofwaardigheid.
2.Creëer een social media expert
Niet iedere organisatie heeft de ruimte of het budget om de social media marketing uit te besteden aan een expertisebureau. Het is echter wel verstandig om binnen het bedrijf een vast team of een vaste social media medewerker aan te stellen. Op deze manier blijven de uitingen op de sociale media eenduidig en bovendien kan deze medewerker zich actief in online marketing gaan verdiepen. Laat de verantwoordelijke medewerker bijvoorbeeld een effectieve social media training volgen bij een extern bureau. Een investering die zichzelf al snel zal terugverdienen doordat je het bedrijf veel effectiever online kunt presenteren!
3.Deel interactieve en authentieke content
In 2019 zagen we al dat videomateriaal en livestreams in opkomst waren. Deze trend zet zich in 2020 voort. Men wil online contact, maar wel de ervaring van een echte klantrelatie hebben. Daardoor wordt het ook steeds belangrijker dat berichten persoonlijk en authentiek zijn. Door het vele ‘fake news’ dat tegenwoordig verspreid wordt zijn bezoekers kritischer en meer sceptisch geworden. Kies daarom niet voor makkelijke marketing, maar biedt echte goed onderbouwde content aan. Wees eerlijk over de voors en tegens van jouw producten of dienstverlening en onderbouw waarom jouw aanprijzingen correct zijn. In 2020 verwachten consumenten immers transparantie en eerlijkheid.