bedrijven-nl.nl

Exporteren naar Frankrijk?

Export in Frankrijk

De Franse afzetmarkt een reële optie?

De Franse economie is de derde grootste economie van Europa. Dit betekent dat er voor (buitenlandse) ondernemers veel kansen zijn voor exploitatie van producten en/of diensten. Daarnaast zijn de bourgondische Franse cultuur, prachtige taal en voortreffelijke natuur voor veel ondernemers bijkomende redenen om de activiteiten uit te breiden naar de Franse markt. Wat men echter niet moet vergeten is dat Frankrijk in vergelijking met andere buurlanden een groot land is met een eveneens grote bevolking. Dit betekent dat er veel mogelijkheden zijn maar ook vele valkuilen.

Door de grootte van het land zijn er talrijke regionale verschillen in regelgeving, maar ook de mentaliteit en cultuur kan per regio sterk verschillen. Als jij je product en/of dienst graag naar het Franse vastenland wilt uitbreiden dien je uiteraard eerst onderzoek te doen naar de mogelijkheden, maar ook de voordelen en nadelen. Veel ondernemers hebben geen idee waar ze moeten beginnen en laten zich door een gebrek aan kennis vertragen in hun aspiraties voor de export in Frankrijk. Het spreekt voor zich dat een ondernemer die alleen in eigen land zijn activiteiten uitbaat in eerste instantie bij een mogelijke uitbreiding als eerste zal kijken naar nabijgelegen buurlanden.

Dit maakt het benaderen van een nieuwe (buitenlandse) afzetmarkt echter niet per se een gemakkelijke onderneming. Veel bedrijven hebben geen idee waar ze moeten beginnen of bij welke instanties zij terecht kunnen voor informatie en begeleiding. In onderstaand stappenplan vind je een korte uitleg over welke stappen je als ondernemer kunt nemen om eindelijk eens je activiteiten in Frankrijk te kunnen exploiteren. Ten eerste is het belangrijk dat je een onderzoek doet of laat doen of er reële mogelijkheden zijn om met jouw specifieke product de Franse markt te betreden.

Daarnaast wil je graag weten hoe competitief jouw product is. Het helpt uiteraard ook als je de Franse taal perfect beheerst, zodat je goed kunt communiceren met je contactpersonen daar. Het tweede wat je zeker wilt doen is een kostenraming en een risico analyse maken. Hierbij zijn de volgende vragen van belang. Hoe groot is het verlies dat ik kan dragen bij een negatieve uitkomst? En hoe lang wil ik daar blijven voordat ik mij terugtrek van de Franse markt bij een eventueel negatief resultaat?

Je stappenplan

Het is uiteraard niet de bedoeling dat je aan de hand van dit artikel een eigen ondernemingsplan gaat opstellen. Het is tenslotte in dit soort gevallen verstandiger je ondernemingsplan te laten opstellen door een deskundige, die kennis heeft van je kansen en valkuilen op de Franse afzetmarkt, maar tegelijkertijd ook een gedegen kennis heeft van jouw producten. Wat wij wel kunnen doen in dit artikel is het aanreiken van een paar handvaten, zodat je weet waar je het best kunt beginnen. Aan de hand van onderstaande tekst kun je alvast de eerste stappen zetten naar een uitbreiding op de Franse markt.

Bron: International Business Development

Mobiele versie afsluiten