De Franse afzetmarkt een reële optie?
De Franse economie is de derde grootste economie van Europa. Dit betekent dat er voor (buitenlandse) ondernemers veel kansen zijn voor exploitatie van producten en/of diensten. Daarnaast zijn de bourgondische Franse cultuur, prachtige taal en voortreffelijke natuur voor veel ondernemers bijkomende redenen om de activiteiten uit te breiden naar de Franse markt. Wat men echter niet moet vergeten is dat Frankrijk in vergelijking met andere buurlanden een groot land is met een eveneens grote bevolking. Dit betekent dat er veel mogelijkheden zijn maar ook vele valkuilen.
Door de grootte van het land zijn er talrijke regionale verschillen in regelgeving, maar ook de mentaliteit en cultuur kan per regio sterk verschillen. Als jij je product en/of dienst graag naar het Franse vastenland wilt uitbreiden dien je uiteraard eerst onderzoek te doen naar de mogelijkheden, maar ook de voordelen en nadelen. Veel ondernemers hebben geen idee waar ze moeten beginnen en laten zich door een gebrek aan kennis vertragen in hun aspiraties voor de export in Frankrijk. Het spreekt voor zich dat een ondernemer die alleen in eigen land zijn activiteiten uitbaat in eerste instantie bij een mogelijke uitbreiding als eerste zal kijken naar nabijgelegen buurlanden.
Dit maakt het benaderen van een nieuwe (buitenlandse) afzetmarkt echter niet per se een gemakkelijke onderneming. Veel bedrijven hebben geen idee waar ze moeten beginnen of bij welke instanties zij terecht kunnen voor informatie en begeleiding. In onderstaand stappenplan vind je een korte uitleg over welke stappen je als ondernemer kunt nemen om eindelijk eens je activiteiten in Frankrijk te kunnen exploiteren. Ten eerste is het belangrijk dat je een onderzoek doet of laat doen of er reële mogelijkheden zijn om met jouw specifieke product de Franse markt te betreden.
Daarnaast wil je graag weten hoe competitief jouw product is. Het helpt uiteraard ook als je de Franse taal perfect beheerst, zodat je goed kunt communiceren met je contactpersonen daar. Het tweede wat je zeker wilt doen is een kostenraming en een risico analyse maken. Hierbij zijn de volgende vragen van belang. Hoe groot is het verlies dat ik kan dragen bij een negatieve uitkomst? En hoe lang wil ik daar blijven voordat ik mij terugtrek van de Franse markt bij een eventueel negatief resultaat?
Je stappenplan
Het is uiteraard niet de bedoeling dat je aan de hand van dit artikel een eigen ondernemingsplan gaat opstellen. Het is tenslotte in dit soort gevallen verstandiger je ondernemingsplan te laten opstellen door een deskundige, die kennis heeft van je kansen en valkuilen op de Franse afzetmarkt, maar tegelijkertijd ook een gedegen kennis heeft van jouw producten. Wat wij wel kunnen doen in dit artikel is het aanreiken van een paar handvaten, zodat je weet waar je het best kunt beginnen. Aan de hand van onderstaande tekst kun je alvast de eerste stappen zetten naar een uitbreiding op de Franse markt.
- Stap 1-De taal en cultuur. Zorg ervoor dat je de taal beheerst. Als je niet perfect Frans spreekt zal dat niet te vreselijk zijn, maar je zal in ieder geval de taal goed genoeg moeten beheersen voor een goede communicatie met je contactpersonen daar. Bovendien is het belangrijk dat je de cultuur begrijpt en deze ook respecteert, zodat je misverstanden kunt vermijden. Een misverstand, dat invloed heeft op een zakendeal kan je tenslotte flink wat geld kosten. Zorg ervoor dat je de juiste mensen in jouw markt benaderd, vooral als jij producten wilt aanbieden op een niche markt met weinig concurrentie en hechte netwerken is het belangrijk dat je de juiste connecties aangaat.
- Stap 2- Onderzoek. Gebruik een betrouwbare onderzoeksbureau en marketingbureau voor een analyse van je kansen. Een goed onderzoeksbureau zal een rapport voor je opstellen, waaruit blijkt welke risico’s er zijn voor het aanbieden van je producten op de Franse markt. Ook krijg je een overzicht van je sterke punten en hoe je het best je marketingstrategie kunt inzetten. Laat je onderzoeksbureau in ieder geval de “easy of doing business index” opnemen in het rapport. “Een easy of doing business index” is een index, die aan de hand van de volgende indicatoren (pocedures, vergunningen, kredietverstrekking, belastingen en het aangaan van contracten) een analyse maakt van het ondernemingsklimaat in het betreffende land waarin jij graag je producten wilt aanbieden.
- Stap 3-Wetgeving en belasting. Laat een jurist of juridisch bureau je adviseren over belastingwetgeving en andere regels waar je aan moet voldoen. En neem contact op met een geaccrediteerde accountantsbureau, zodat je een kostenraming kunt laten maken van je inkomsten en uitgaven.
- Stap 4- Neem niet teveel hooi op je vork. Het is verstandig om een buitenlandse markt voorzichtig te betreden. Zet dus niet al je geld in op een succesverhaal, omdat je een andere ondernemer hetzelfde hebt zien doen. Het kost tijd om je markt te leren kennen en een sterk netwerk op te bouwen. Neem dus ook de tijd. Observeer de marktontwikkelingen binnen jouw segment en probeer nieuwe kansen uit te buiten, zonder dat je verplichtingen je boven het hoofd beginnen te groeien.
- Stap 5-Geniet. Geniet van elke stap en mijlpaal die je bereikt. Ondernemen zou onmogelijk zijn als je nooit genoot van het proces. Probeer dus af en toe de rust te nemen en te genieten.