Chatbots zijn tegenwoordig helemaal hot. Je ziet ze bijvoorbeeld in overvloed in Facebook Messenger. Wat is nou de reden voor deze plotselinge golf van chatbots? Waarom worden ze zo populair?
Het doel van chatbots is om bedrijfsteams te ondersteunen en te schalen in hun relaties met klanten. Hierdoor kunnen bedrijven veel geld besparen, waardoor veel ondernemers deze technologie toepassen. En gezien het feit dat deze bots kunnen worden geplaatst op plaatsen zoals Facebook Messenger, Slack, Telegram, sms-gebaseerd of op jouw eigen website, kun je zo een groter publiek bereiken.
Chatbots kunnen een onderdeel zijn van een live chat dienst. Live chat is net even een wat breder begrip, omdat het daarbij gaat om het verder helpen van jouw bezoekers in het algemeen. Dat kan dan een combinatie zijn van het inzetten van een chatbot en vakkundige chatoperators. In dit artikel de top 3 voordelen van het inzetten van livechat voor jouw onderneming.
1. 24/7 beschikbaar
De meesten van jullie hebben het vast vaak genoeg ervaren hoe je naar saaie muziek moet luisteren terwijl je in de wacht wordt gehouden door een agent voor klantenservice. Gemiddeld besteden mensen 7 minuten totdat ze zijn toegewezen aan een agent. Voorbij zijn de dagen van het wachten op de volgende beschikbare medewerker. Bots en slimme manieren van live chat vervangen andere vormen van contact zoals e-mails en telefoontjes.
Omdat chatbots in feite virtuele robots zijn, worden ze nooit moe en blijven ze je commando gehoorzamen. Ze zullen het hele jaar door elke dag blijven werken zonder een pauze in te lassen. Dit verbetert jouw klanttevredenheid en helpt jou hoog te scoren in jouw sector.
2. Veel geldbesparing
Als bedrijfseigenaar ben je gebonden aan een heleboel werknemers die moeten worden betaald voor het werk dat zij doen. En deze uitgaven blijven gewoon optellen naarmate het bedrijf groeit. Chatbots zijn een eenmalige investering die bedrijven helpt minder personeel nodig te hebben. Ook de hulp van een vakkundige chatoperator helpt jou kosten te besparen aan personeel.
Je zou een chatbot voor klantenondersteuning in jouw bedrijf kunnen integreren om tegemoet te komen aan eenvoudige vragen van klanten en alleen de complexe vragen door te geven aan chatoperators voor klantenondersteuning.
3. Automatisering van repetitieve werkzaamheden
Laten we eerlijk zijn, niemand houdt ervan hetzelfde werk steeds opnieuw te doen gedurende een korte periode. In het geval van mensen zijn dergelijke taken vatbaar voor fouten. Een live chat service helpt nu taken te automatiseren die vaak en op het juiste moment moeten worden uitgevoerd.